Cum zburam No Stress, pe distante lungi

Drumul pana la destinatie poate sa fie o piatra grea de incercare si, de multe ori, motivul pentru care vrei sa cauti ceva “mai langa casa”.

De multe ori, “langa casa” poate sa fie pana in Grecia cu masina – ceea ce, judecand in ore, inseamna cam acelasi lucru cu a zbura pana in Indonezia, de exemplu.

Noi am abordat niste principii simple legate de drum, astfel incat sa fie extrem de suportabil, ba chiar placut pe alocuri.

1. Zborul. Orice zbor de peste 7 ore mie mi se pare foarte lung. Adica imi pierd rabdarea si incep sa fac 13-14. De aceea prefer oricand 2 segmente de zbor echilibrate, de 5 si 8 ore de ex, in locul unui zbor compus din doua segmente de 2 si 10 ore. Evident, ecranele individuale cu filme bune sunt priceless pentru zborurile de peste 4 ore. Alesul locurilor iarasi e destul de important, noi mergem pe varianta 1-0-1-1, adica alegem locurile in zona de mijloc a avionului, daca sunt 4 locuri alaturate, si facem check-in-ul sarind un loc. Adica ocupam 3 din 4, in speranta ca, daca nu se umple 100% avionul, acel loc va fi vandut ultimul sau printre ultimele. Pana acum ne-a iesit pasenta si am avut bonus inca un loc, asa ca Vladut a dormit pe doua locuri. Incape perfect pe doua locuri inca vreo 4-5 ani de acum incolo. Sigur, pierzi locul de la geam, dar nu poti sa castigi mereu…
    2. Escalele. Orice escala de peste 4 ore mi se pare oribila, daca o petreci in aeroport. Si devine si foarte costisitoare, pentru ca de plictiseala mananci si bei. De cand zburam cu Vladut, am gasit o varianta care ni se pare castigatoare: ce e mai buna decat o escala lunga? Raspuns: o escala FOARTE LUNGA. Adica? Minim 12 ore, care includ o noapte de somn.
    De exemplu, acum am zburat cu Qatar Airways si toate motoarele de cautare imi aratau mai intai optiunile cu escale mici. Noi am ales o escala de 13 ore la dus si una de vreo 18 la intors.
    La dus am ajuns la 18:40 in Doha, odihniti si linistiti dupa 5 ore de zbor + 2 ore in Otopeni, am luat viza in vreo 30-40 min (apropos, din iulie 2017 viza de Qatar e gratuita si se acorda pe 60 de zile, deci la intoarcere va fi valabila si nu vom mai sta iar la coada, asadar castigam 40 minute. Am gasit imediat un taxi (sistemul de taximetrie e foarte bine pus la punct, recomand sa alegi un “yellow cab” care de fapt e alb, a costat cam 50 RON) si am mers la un hotelul rezervat anterior – unul ok, de 4* (55 Eur/camera, ales in zona de hoteluri bune din Doha, sunt peste 100 de ai de unde alege).
    Hotelul avea si piscina pe care ne gandeam s-o testam, dar Roxana a pus costumele de baie in bagajul de cala, care a ramas in aeroport, normal. Fiind o tara profund musulmana, am zis sa nu facem chiar baie in c…. gol asa ca am zis pas la balaceala. Un alt avantaj atunci cand cumperi un zbor cu escala foarte lunga este ca bagajele mari, de cala, merg la destinatie direct, asadar tot ce-ti trebuie e un bagajel mic cu 2 tricouri, periute de dinti si cele necesare pentru o noapte. Plus costume de baie, daca rezervi hotel cu piscine. Comod si confortabil.
    Am mancat la restaurantul hotelului (era si un mall aproape, cu food court, dar ne-a fost un pic lene) cu vreo 150 Ron toti (un fel de open buffet de 4*). Prajiturile sunt de acolo.
    Total costuri in Doha: vreo 120 de Euro, cu tot cu returul cu taxiul dimineata.
    Cum noi am platit 3 bilete de avion, asta inseamna cam 40 euro in plus la fiecare bilet, ca sa ai o calatorie la dus fara stress. Oricum, si daca luam escala, am fi cheltuit vreo 40-50 eur in aeroport, asa ca overall poti sa pui o investitie neta de 25 eur/persoana peste biletul de avion. Am luat bilet cu vreo 7 luni inainte, cu aprox 420 Eur/pers, deci per total cost zbor a iesit in jur de 450 Eur/pers cu totul.
    A doua zi am zburat odihniti inca 7 ore si am aterizat in Thailanda chiar ok, de unde a inceput vacanta. Vladut a dormit vreo 2 ore in avion (cu ocazia asta am reglat la el si fusul orar), a vazut un film cu strumfi si s-a jucat o gramada. Noi am vazut cate doua filme fiecare, am mancat bine, am incercat sa bem si cate un gin tonic dar tipa l-a facut ¾ gin si restul apa tonica, asa ca a intrat cam greu.

Atentie! Nu sunt interesante escalele de 12 ore daytime, adica sa aterizezi pe la 7 dimineata si sa ai zbor seara, chiar daca pare tentant ca cica “mai vezi ceva”. Cheltui aiurea, obosesti si nu intelegi nimic. Ultima escala foarte lunga “daytime” a fost in Helsinki, acum vreo 7 ani si de atunci am jurat sa nu mai repet greseala (Mergeam tot in Thailanda si tot ce aveam de imbracat la mine era o gecuta foaie de ceapa, in care a trebuit sa indur un frig de 3-4 grade plus vant, intr-un final de octombrie). In 8 ore am mers din bar in bar ca era mai cald, am vizitat un muzeu intr-un vapor din port – ca sa nu zicem ca nu facem si un pic de turism, am luat nu stiu ce taxi de la aeroport si inapoi la aeroport si am cheltuit vreo 250 de euro in 2. Plus ca eram deja foooarte obosit INAINTE de zborul Helsinki – Bangkok.
Asaaa, deci revenind, cand cauti bilete noi zicem ca cel mai bine e sa alegi zbor spart in doua parti cat mai egale, si escalele sa fie din variant a) sau b).
a. Escale Foarte Lungi cu noapte intre zboruri, ca sa te duci sa te culci la un hotel. Min 12 ore, ca sa ai si timp sa dormi.
b. Escale Scurte (2-4 ore), astfel incat sa nu iesi din aeroport;
c. Escale Naspa (4-8 ore), in care ori trebuie sa stai in aeroport ori sa iesi sa bantui aiurea;
d. Escale lungi daytime – naspa si scumpe (8-14 ore daytime), in care cheltui mult, obosesti, nu poti sa dormi si ajungi zombie la destinatie.

Stiu, o sa ziceti ca trebuie sa-ti si permita timpul sa sacrifici o zi din vacanta pe escala. Nu e chiar asa, pentru ca:
1. Nu e o zi. Sunt 12-14 ore, fata de o escala normala care are 3 ore. Deci de vorba de 9-10 ore in plus.
2. Dupa un zbor in care dormi in escala, ajungi odihnit, deci vacanta incepe imediat. Dupa un zbor obositor fara somn in escala, ajungi rupt, mai tragi de tine odata ajuns pentru ca adrenalina+extaz, apoi cazi rapus. Uneori iti revii complet doar dupa cateva zile, timp in care esti obosit, irascibil, totul iti pute si ai sanse mari sa etichetezi deja vacanta ca ratata, totul pe fond de oboseala. Asa, poti sa spui ca ai inclus si zborul in calatorie.